Presentació

El Festival

Som un festival d’arts escèniques que es celebra principalment a les ciutats de Girona i Salt entre els mesos d’octubre i desembre, una finestra oberta al món i un punt de trobada entre l’escena catalana i la internacional, un espai d’exhibició de propostes escèniques i una plataforma de suport a la creació i la producció d’espectacles, un impulsor de les xarxes d’intercanvi professionals. Som un festival d’arts escèniques que sobrepassa el marc del propi festival. A Temporada Alta ens hem anat consolidant com un dels esdeveniments de referència en el panorama nacional i internacional, i ens hem guanyat un lloc al mapa dels millors festivals europeus.

Battlefield © Caroline Moreau
Davant la jubilació © Felipe Mena


La programació


Els grans noms de l’escena internacional comparteixen escenari amb el talent nacional i les propostes emergents. Any rere any procurem oferir una programació àmplia i variada, una mostra de les tendències del moment. Treballem per la pluralitat, per incorporar gèneres i propostes de tot tipus (circ, dansa, música en directe i cinema) a una programació complementada amb un bon nombre d’activitats paral·leles. L’interès per atraure i convèncer a tot tipus de ciutadans, amb gustos i interessos diversos, ha acabat convertint Temporada Alta en una cita ineludible.

Un espai d'exhibició

Entenem Temporada Alta com un espai de creació i aventura, tant per a artistes com pel públic, i l’entenem sobretot com un espai d’exhibició de les personalitats més destacades de l’escena europea i la resta del món. Grans noms com Jan Fabre, Angélica Liddel, Krystian Lupa, Thomas Ostermeier, Peter Brook, Àlex Rigola, Claudio Tolcachir, Romeo Castellucci, Joan Ollé, Oskaras Koršunovas, Lluís Pasqual o Christoph Marthaler, entre d’altres, hi han deixat la seva empremta i un llarg historial de funcions úniques i excepcionals.

Les benignes © Kurt Van der Elst
De Mensheid © Kurt Van der Elst


Projecció internacional

Destinem una part significativa de la programació a propostes d’arreu del món. La vocació internacional és un dels principals trets d’identitat del Festival. Amb els anys hem anat construint ponts entre el teatre europeu i el teatre iberoamericà i hem exportat Temporada Alta cap a diverses ciutats iberoamericanes. Entenem el Festival com un punt de trobada entre l’escena catalana i internacional. Una espai d’exhibició de produccions internacionals i, alhora, un oportunitat per donar a conèixer allò que es fa a Catalunya i impulsar la internacionalització de l’escena i les companyies catalanes.

Motor de creació

Col·laborem en la producció o coproducció d’una bona part de les obres que estrenem durant el Festival. Considerem que aquesta línia pròpia de produccions és una eina indispensable per situar Temporada Alta i l’escena catalana al centre del panorama europeu i internacional. Volem estimular la creació escènica, esdevenir un centre neuràlgic de la dramatúrgia del país i augmentar la presència internacional de les propostes catalanes. Teixim aliances i complicitats amb companyies i productores, amb teatres públics i privats, nacionals i internacionals. Seguim una línia de producció dedicada a posar en contacte directors internacionals com Kristian Lupa, Guy Cassiers o Claudio Tolcachir amb equips artístics i tècnics catalans. Col·laborem amb institucions, festivals i agents d’arreu el món. I hem aconseguit posicionar-nos com un dels principals motors creatius i productius de casa nostra.

Nicht Sclafen © Chris Van der Burghtº
Ethica. Natura e origine della mente © Guido Mencari

Espai de trobada

Som un punt de trobada dels diferents agents dels sector: companyies i programadors, nous creadors i professionals nacionals i internacionals, ciutadans i artistes, públic i organitzadors, actors i dramaturgs, periodistes i professionals de les arts escèniques, productors i tècnics. Procurem facilitar espais per fomentar les xarxes d’intercanvi professional, dinamitzar el sector, ser un trampolí per a companyies i propostes escèniques. Durant la Setmana de Programadors, per exemple, presentem una selecció de propostes de companyies catalanes a programadors d’arreu del món per tal de facilitar la seva projecció internacional.


Més que arts escèniques


Som, diuen, el “millor festival de tardor del sud d’Europa”. Un festival sobretot d’arts escèniques, tot i que també dedicat a la música i el cinema, dues disciplines artístiques que han anat guanyant presència i rellevància durant els darrers anys. A Temporada Alta programem concerts, espectacles amb música en directe i projeccions de grans noms del cinema nacional i internacional. No ens cansarem mai d’explorar nous punts de contacte entre disciplines, d’intentar obrir noves vies de diàleg i d’establir correspondències entre les arts escèniques i la gran pantalla.

PaGAGnini © PaGAGnini
A floresta que anda © Marcelo Lipiani


El públic, els ciutadans!

A Temporada Alta estem al costat dels ciutadans, a prop dels espectadors. Hi establim una relació fructífera, convertint-los en un agent més del Festival, implicant-los en d’altres àmbits de l’experiència escènica, convidant-los a participar en la creació d’espectacles o l’organització d’esdeveniments, animant-los a opinar, comentar, debatre, parlar sobre l’experiència escènica, a relacionar-se amb la cultura des d’una posició més participativa, a obrir canals de participació més enllà de la platea. Entenem el públic com a part activa de la programació, i no pas com un simple consumidor.

Compromís social i educatiu

És un dels propòsits de Temporada Alta: fer arribar les propostes culturals al major nombre de ciutadans possible i ser un festival accessible per a tothom. A banda d’incorporar espectacles dirigits al públic familiar o als més petits, apropem la programació a col·lectius en risc d’exclusió social i impulsem programes educatius destinats a joves, escoles i centres de teatre. Des de Temporada Alta promovem diversos projectes socioeducatius i portem les arts escèniques a les escoles amb la proposta A Tempo de la Fundació La Ciutat Invisible, un projecte d’interacció i experiències d’intercanvi entre el món educatiu i el món cultural. Aquestes accions exemplifiquen el compromís cap a un model social que tingui, entre els seus eixos bàsics, l’accés a la cultura.

© Nahui Twomey (Fotografia cedida per ConArte)
Cerimònia del foc © Carles Palacio


Relació amb la ciutat i el territori

Som un festival molt arrelat al territori i al teixit cultural de les comarques de Girona. Amb el centre neuràlgic a Girona i Salt, ens hem estès puntualment a diverses poblacions de la província (Palafrugell, Banyoles, Bescanó…). Durant els darrers anys hem crescut territorialment i hem multiplicat el nombre d’espais d’exhibició. Volem exercir una capitalitat irradiant, ampliant la xarxa de ciutats i institucions vinculades a Temporada Alta, portant el teatre a espais no convencionals (museus, monestirs, biblioteques…) i procurant sempre acostar-lo el màxim possible als barris, les escoles, l’espai públic, els ciutadans… Sense perdre mai de vista, és clar, la voluntat de convertir el territori en un centre de creació escènica potent i projectar-lo a nivell internacional.

Premis i reconeixements

A Temporada Alta hem anat acumulant premis i reconeixements. Volem destacar el Premi Max de Noves Tendències (2012) i el Premi Butaca Honorífic (2003) per l’estima al teatre. Salvador Sunyer, director del Festival, ha estat guardonat amb el Premi Nacional de Teatre (2008) i els curtmetratges promocionals de Temporada Alta han rebut el Premi Grand Laus (L’incendi, 2018; The Pleasure Island, 2017) i el Premi Laus d’Or (Tragèdia, el cant de la cabra, 2015). A Temporada Alta també ens han atorgat el Premi Cactus a la Millor Campanya de Comunicació (2017) i, des de fa uns anys, l’Observatorio de la Cultura de la Fundación Contemporánea ens manté situats entre els millors esdeveniments culturals d’Espanya. Són pràcticament incomptables els premis atorgats a espectacles que han anat passant per Temporada Alta durant tots aquests anys de festival. Per posar només un exemple, el Max al millor actor concedit a Lluís Homar per Terra Baixa i Lluís Homar al 2015.

Si vols més informació sobre premis de Temporada Alta o premis relacionats amb produccions, coproduccions o estrenes, fes clic aquí.

L'última cinta de Krapp © Dmitrijus Matvejevas

La premsa n’ha dit…

“Temporada Alta sigue siendo, no me cansaré de decirlo, el mejor festival de España”
Marcos Ordoñez, El País

“La oferta viene a confirmar, un año más, que el de Girona es el festival español que tiene mayor tirón en el mercado internacional del teatro contemporáneo”
Raquel Vidales, El País

“Un festival escènic de la primera divisió europea”
José Carlos Sorribes, El Periódico

“La evolución del festival Temporada Alta de Girona y Salt ha sido como la de la Cenicienta convertida en princesa”
Justo Barranco, La Vanguardia

“Un certamen de primera categoría que ha ubicado la provincia de Girona en el mapa mundial de la escena”
M.Güell, ABC

“L’escena del país necessita aquest festival com l’aire que respira”
Ramon Oliver, La Vanguardia

“Poder assistir a espectacles d’alt nivell de fora de l’Estat, en poc més de dos mesos, és realment un privilegi que qualsevol amant de les arts escèniques només pot celebrar”
Manuel Guerrero, La Vanguardia – Cultura/s

“La cultura és inútil? Festivals com el Temporada Alta demostren que és imprescindible per rememorar i enfortir les ànimes i les consciències”
Jordi Bordes, El Punt Avui

“Forma part de l’ADN de Temporada Alta apostar fort per la creativitat local, sovint practicant a dojo la coproducció; aquesta és una de les raons de ser del Festival. I la programació d’enguany ho torna a deixar ben palès”
Ramon Oliver, La Vanguardia

“Temporada Alta té al seu ADN ser la porta d’entrada a Catalunya del millor teatre internacional”
Diari Ara

“Per organitzar un bon festival de referència a Europa, només cal bon gust i ganes”
Time Out

“Temporada Alta es continua reivindicant com una finestra oberta al món”
Eduard Molner, Recomana.cat

“Temporada Alta ya es un festival consolidado que puede compararse con los mejores festivales europeos”
María José Ragué-Arias, El Mundo

“El festival de Girona continua sent un del millors aparadors del teatre europeu contemporani”
Victoria Slavuski,  La Vanguardia – Cultura/s

OCULTAR CONTINGUT